Login

Blog

Dev Bilgisayar Grafiği Sözlüğü

Bilgisayar Grafiklerinde kullanılan terimlerin anlamları, ne oldukları ve ne için kullanıldıkları hakkında kapsamlı bir paragraflar silsilesi...

Bilgisayar Grafiklerinde kullan?lan terimlerin anlamlar?, ne olduklar? ve ne için kullan?ld?klar? hakk?nda kapsaml? bir paragraflar silsilesi...

Başlıkta DEV yazdım. Evet şuan dev denemeyecek ölçekte ama denk geldikçe daha fazla terim eklemeye çalışıp bu sayfayı canlı tutacağım. Boş zamanlarda terimleri görsellerle desteklemeyi düşünüyorum... Takip mesafesini koruyarak, takipte kalın :)


Curvature Map Nedir? (Büküm Haritası)

Curvature map bir dokudur. Çoğunlukla siyah/beyaz tonlardadır.

Bu doku modelin iç büküm/dış büküm bilgisini tutar. Kısaca girinti ve çıkıntıları belirler desem yanlış olmaz. Ayrıca curvature map; concave, convexity, pits & peaks ve worn edge isimleriyle de anılır.

Curvature Map Nerede Kullanılır?

Yıpranmış ve kirlenmiş yerleri yönetmek için bu harita kullanılabilir.


Normal Map Nedir? (Üçgene Olan Dik Haritası)

Normal map bir dokudur. Çoğunlukla mavi, pembe, yeşil tonlardadır.

Bir çokgeni (poligon’u) üçgenler (triangles) oluşturur. Yani çokgenin temel parçası bu üçgenlerdir. Üçgenlerin ne yöne baktığını belirlemek için, üçgenlere dik çıkılır. Bu dike normal denir.

Normal Map Nerede Kullanılır?

Normal map ile sahte detay hissi verilir. Yani bir model yüksek detayda modellenir. Daha sonra düşük detaya indirgenir ve yüksek detaylı modeldeki detaylar normal map şeklinde doku olarak dışarı atılır. Bu doku düşük detay modele uygulanır. Çizim (render) aşamasında düşük detaydaki model, yüksek detaymış hissi verir.

Bu sayede yüksek poligon sayıları düşürülür ve performans arttırılır.


Vertex Nedir? (Nokta)

2/3 boyutlu uzaydaki noktadır.

Vertex Nerede Kullanılır?

Bu noktalar bir araya gelip çizgi ya da çokgen oluştururlar. Tek başlarına görüntü adına bir şey ifade etmez.


Triangle Nedir? (Üçgen)

3 vertex’in bir araya gelip oluşturduğu poligondur. Diğer bir değişle poligonun üçgen olanıdır.

Triangle Nerede Kullanılır?

Triangle’ler bir araya gelerek modeli oluşturur. Triangle, model oluşturmada kullanılabilecek en küçük parçadır ve 3 vertex’e sahiptir. Daha az vertex’e sahip olması halinde çizgi olur.


Quad Nedir (Dörtgen)

Triangle ile aynı amaca yöneliktir. Tek farkı Quad oluşturmak için dört vertex gerekir. Başka şekilde ifade edersek, iki ortak noktaya sahip iki triangle’ın birleşmiş hali diyebiliriz.

Quad Nerede Kullanılır?

Kare ve dikdörtgenimsi nesneler oluşturmak için idealdir. Bu tür nesneleri quad’lar ile oluşturmak daha az vertex kullanılmasını sağlayacak ve modelin dosya boyutunu azaltacaktır.

Triangle’lar ile kare oluşturmak için 6 vertex gerekirken, quad ile oluşturmak için 4 vertex yetmektedir.


Poligon Nedir?

2/3 boyutlu uzayda vertex’lerin bir araya gelerek oluşturduğu düzlemdir. Triangle, Quad, Pentagon’lar bir araya gelerek poligon tanımlayabilir.


Edge Nedir? (Kenar)

Bir poligondaki birbirine bağlı iki vertex arasındaki bağa edge denir.


Face Nedir (Yüzey)

Diğer adıyla poligondur. Bu terim genelde tek triangle ve/veya birden fazla triangle için kullanılır.


Sayfa Görselinde kullanılan 3B model: The Guardian by Grassetti ©

Etiketler